søndag 12. desember 2010

Julegaver



Disse julekurvene har jeg nå produsert åtte stykker av. Sammen med en pose Twist eller annet julegodt er nå de pakket inn i påvente av julaften.

Stoffet er tynt bomullsstoff fra Stoff og Stil. Dette blir for tynt til å stabilisere kurvene, det ene laget er derfor avstivet ved hjelp av Viledon. Dette gjorde vrenge-jobben litt mer plundrete. Til neste gang - la "vrenge-åpningen" være i sidesømmen og i den delen av stoffet som ikke har Viledon strøket på.
Posted by Picasa

Lue 2

Sønnen ønsket seg lue av mellomtykk kvalitet. Garnet er Alpakka. Bunnfarven er strikket 3-trådet, mens motivet er 2-trådet. En vrangbord ble strikket som belegg for at luen ikke skal bli for åpen.

Motivet er omarbeidet fra Bodø-kofta.

Mottakeren ble godt fornøyd og lua er i daglig bruk.
Posted by Picasa

lørdag 23. oktober 2010

Lue


Så kan jeg gå vinteren trygt i møte. Målet var en varm lue, som vinden ikke blåser rett gjennom. Så gjenstår det å teste etter hvert. Oppskriften er hentet på Garnstudios sider. Jeg har tilpasset størrelsen noe, og dessuten strikket den dobbelt for å sikre tykkelsen. Garnet er Alpaca, mykt og forhåpentligvis varmt.

Strikket tunika

Så ble den omsider ferdig. Mønster ble funnet i Allers 21/2010. Jeg har gjort noen tilpasninger. Den øverste "diamanten" er skalert ned for visuelt å markere høy midje. Jeg strikket på rundpinne helt til ermeåpning, gjorde skulderbredden smalere på ermesiden. Valgte til slutt å strikke en kant med perlestrikk langs hele utringningen, både for å gi den mer fasong samt fylle inn en for stor utringning.

Til neste prosjekt  - jeg skal ikke prøve meg på flere omslagsmodeller. Jeg blir ikke helt fornøyd med varianten, de ser alltid bedre ut på andre :-). Dernest - jeg skal heller ikke strikke flere ermer av denne typen. Her avsluttes ermet uten at det felles inne mot ermetopp. Hjørnene på ermets topp blir dermed litt for mye av det gode, ser du nøye etter ser du at det blir litt posete over brystene.

Ser vi bort i fra det så ble genseren omtrent som jeg hadde håpet.

onsdag 29. september 2010

Kjole versjon 3

Denne er sydd av samme mønster som Roma-kjolene med et par unntak. Jeg tegnet nok en gang en ny front, denne gangen sydde jeg innsnitt fra ermet mot brystet, og fra hals mot bryst. I tillegg la jeg inn en fold i selve utringningen. Dernest klippet jeg overdelen ca 1,5 cm smalere på skulderen mot ermet. Og jeg tegnet ermer som det opprinnelige kjolemønsteret ikke hadde.

Passformen ble bra og jeg har er fornøyd med nok en variant av kjolen. Denne er sydd i polyester (minner meg mest om barndommens crimplene :-)) og er helforet med satengfor. Fargen er bordeaux (en varm lilla farge) med innfelt gulltråd (i ruter) - se det lille bildet. Ingen av bildene gjengir fargen korrekt - men den er noe midt i mellom det som vises her. Forøvrig ble det et puslespill for å få rutemønsteret av gulltråd til å treffe horisontalt og tildels vertikalt midt foran og midt bak.
Posted by Picasa

Bluse - med justeringer 2


Det ble en bluse til av samme mønster som  denne . Jeg laget ny utforming på kragen og ble mer fornøyd med denne varianten. Til neste gang kan øverste halvpart av kragen gjøres ennå litt smalere. Dessuten endret jeg ermene ved at jeg sydde kant uten strikk i. Utover det så tror jeg nå at jeg har funnet et blusemønster som kan fungere godt.

Stoffet er kjøpt på Stoff og stil og er bomull av den litt kraftigere stødige sorten
Posted by Picasa

mandag 6. september 2010

Kjole til Studenten

Da Studenten fikk se kjolene jeg har sydd til meg selv så kom det kjapt et ønske om en kjole til henne også. Jenta er glad kjoler og bruker dem hele året igjennom. Vi fant en lignende kjole i en butikk, hun prøvde for å sjekke at fasongen ble rett og vi tok bilde med mobiltelefonen. Dernest fant vi stoff på Stoff og Stil. Men det var ikke like enkelt å finne noe mønster som lignet modellen hun ønsket seg. Det endte opp med at jeg måtte lage et mønster og deretter sy og tilpasse - sy og tilpasse osv.osv. Det er glidelås i siden og kjolen er ikke foret. Sluttresultatet ble bra og Studenten er såre fornøyd - hva mer kan man ønske :-)



Posted by Picasa