Viser innlegg med etiketten bluse. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten bluse. Vis alle innlegg

onsdag 8. februar 2012

Test egen vri på topp



Jeg hadde lyst på en topp/bluse uten knapper foran, og kanskje uten vanlig skjortekrage. Dermed ble denne toppen til. Jeg har tilpasset et mønster med prinsessesømmer, sydd på volangkrave, laget tre blindfolder på hver arm og sydd på et kantbånd.

Stoffet ble kjøpt for noen år siden hos Rainbow Fashion. Mønsteret er tilpasset ut fra Simplicity 3789.

Til søm av kantbånd fikk jeg testet den nye trykkfoten "walking foot" til maskinen. Den fungerte utmerket.

Til neste gang - tilpass et mønster med prinsessesømmer. Denne gangen ble det mye søm, opprekk, ny søm osv. Det påvirker ermesømmen og gjør at også den blir søm, opprekk, ny søm osv. Dessuten må skuldersømmen klippes smalere.

mandag 27. juni 2011

Sommerlig bluse

Mønsteret er Burda 412, stoffet er plukket i en
restekurv hos Stoff og Stil, transparent og florlett.
Litt plundrete å sy, men med hjelp av en "walking
foot" som trykkfot gikk det greit.

Eneste justering jeg gjorde var å forkorte blusen og ermene.

Rysjen gir, sammen med det florlette stoffet, et sommerlig preg - og jeg ble godt fornøyd.

Posted by Picasa

onsdag 29. september 2010

Bluse - med justeringer 2


Det ble en bluse til av samme mønster som  denne . Jeg laget ny utforming på kragen og ble mer fornøyd med denne varianten. Til neste gang kan øverste halvpart av kragen gjøres ennå litt smalere. Dessuten endret jeg ermene ved at jeg sydde kant uten strikk i. Utover det så tror jeg nå at jeg har funnet et blusemønster som kan fungere godt.

Stoffet er kjøpt på Stoff og stil og er bomull av den litt kraftigere stødige sorten
Posted by Picasa

mandag 6. september 2010

Bluse med justeringer...

Mønsteret er Simplicity og jeg valgte en modell for store størrelser, men jeg er nok ikke så stor som jeg trodde :-). Jeg måtte skalere ned størrelsen. Av justeringer har jeg endret halsen slik at det blir en v-form i stedet for knappestolpe helt opp. Likeså valgte jeg korte ermer og sydde legg på skulderen og strikk i opplegget.

Ved neste korsvei kommer jeg til å bruke en annen krage, denne ble litt voldsom og uformelig.


Posted by Picasa

lørdag 22. mai 2010

Blusejakke



Denne ble ferdig før Roma-turen og brukt der.Jakken er sydd av stoff kjøpt på Royal Fashion, Oslo. Tynt - tynt og litt elastisk stoff. Ikke helt enkelt å sy med, men det gikk :-)

Det ble noe planlegging for å få mønsteret til å passe. Jakken er ment til kjolen, men den kan fint brukes utenpå andre topper. Den lukkes med to knapper. Disse har jeg trukket i samme stoff.

Mønsteret har jeg brukt tidligere, se her. Denne gangen tegnet jeg ny front med avrundete hjørner nederst.

Jakken er behagelig lett på og gjør samtidig antrekket noe mere "kledt".

Jeg ser av bildene at kameraet mitt sliter med denne rødfargen, det får våge seg.
Posted by Picasa

tirsdag 30. mars 2010

Blusejakke




Stoff og mønster til denne jakken ble kjøpt på -90 tallet en gang. Så ble det lagt på vent .... Nå var stunden kommet og jakken ble sydd. Mønsteret måtte justeres noe for å passe, men alt i alt ble jeg godt fornøyd med jakken. Mønsteret vil nok bli brukt igjen, men da kanskje med buete kanter nede foran og muligens en sjalskrage?
Posted by Picasa