Viser innlegg med etiketten søm. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten søm. Vis alle innlegg

søndag 21. juni 2015

Kjole



Stoff fra Stoff og stil, strikket jacquard med trykk (polyester og rayon). Kjøpte 2 m av 145cm bredde. Fikk nok stoff igjen til en t-skjorte uten ermer. Stoffet har noe stretch, men ikke mye. Mønsteret er Vogue 8766. Halvermene har jeg tegnet selv - de er laget av skinn-stoff. 

lørdag 20. juni 2015

Skjørt 3


Stoff fra Stoff og stil - bomullssatin stretch med trykk. Nok en gang kjøpt 0,7 m, og nok en gang omtrent ikke rester. Dersom jeg, for senere prosjekter, ønsker lommer eller gåfold må jeg ha mer enn 0,7. Mønsteret er eget.

fredag 19. juni 2015

Skjørt 2


Likte fargen og mønsteret, kjøpt 0,7 m fra Stoff og stil. Det var omtrent ikke rester igjen. Stoffet er lin påtrykket mønster. Stoffet viste seg å være tynt, noe gjennomsiktig og litt løst. Jeg valgte derfor å fore skjørtet med blå forsilke. Det fungerer bra. Mønsteret er eget, med bærestykke og to folder foran og to bak. Disse ble ikke helt som tenkt, stoffet var ikke bredt nok til at det ble dybde i foldene, men greit nok :-).

torsdag 18. juni 2015

Skjørt 1


Fornyelse av sommergarderoben. Stoff fra Stoff og stil - stretch jacquard med slangestruktur. Kjøpte 0,7 m og det holdt. Stoffet er stødig og skjørtet er godt å bruke. Mønsteret er eget.

tirsdag 16. juni 2015

Bukse del 2 og 3

Stoff er stretch twill fra Stoff og stil. Bildet er tatt etter et par dagers bruk av buksen. Buksen fungerer godt, men jeg ser av bildene at jeg fortsatt må gjøre noen tilpasninger på bakstykkene for å bli kvitt rynkene under rumpen. Har dessuten en bukse i samme stoff, men med annen farge (grå). Alle tre buksene er i bruk.

mandag 15. juni 2015

Bukser - del 1



Første utgave etter shortsen. Stoffet er twill fra Stoff og stil. Har lagt til lommer fra forrige versjon. Dette ble den beste av buksevariantene.

søndag 24. mai 2015

Strikkeveske

En svigerinne ønsket seg strikkeveske i bursdagsgave. Denne skal brukes både til oppbevaring av strikketøyet hjemme, men også når strikketøyet tas med på helgeturer.



Vesken er sydd av restestoffer. Har innvendige lommer for mønsterark (A4), småting og lange strikkepinner. Utvendige lommer for mobil (i siden) og småting (i front). Skulderremmer og "lokk" i form av et tøystykke med snor som kan strammes igjen og dermed skjule innholdet, eller sørge for at det ikke ramler ut. Vesken er dessuten sydd med viledon i bunn og sider.

Vesken er tatt i bruk og godkjent.

torsdag 21. mai 2015

Genser (3)

Stoff jersey fra Stoff og stil. Eget mønster, denne gangen med polo/rullekrage.

onsdag 20. mai 2015

Genser (2)

Stoff fra Stoff og stil. Eget mønster som tidligere. Stoffet såvidt nok elastisk til å brukes til genser. Endret krage til liten sjalskrage.


tirsdag 19. mai 2015

Genser (1)

Kjøpte stoff i høst med tanke på gensere. Eget mønster som tidligere. Stoffet kjøpt hos Stoff og Stil, er syntetisk og såvidt elastisk nok til å brukes som genser.

onsdag 31. desember 2014

Dukkeklær i julegave

Rett før jul ble dukken morsom å leke med. I og med at den nå må være med overalt er det greit at den også er kledt for det :-).

Kjørepose av restestoff, kjole av rester etter dukkemorens kjole og lue strikket i alpakke. Søm-mønster hentet fra Anne Grethe Gaaseruds bøker, mens strikkemønsteret er hentet fra Målfrid Gausels bok.
 

Kjole



Kjolen er sydd av samme mønster som ovenfor, Vogue 8766. Men denne gangen med egen design på halsåpning samt skjørt med mer vidde. Det vil si ikke fullt så mye vidde som mønsteret var beregnet på.

Stoffet er bomullsjersey fra Stoff og stil. Ermene er i henhold til mønsteret og disse ble jeg ikke helt fornøyd med. Passformen er OK, men de sys med tre innsnitt øverst på hvert erme. Det ga litt puff-effekt som jeg etter beste evne har forsøkt å stryke ned.

Redigert - i ettertid har jeg tatt av ermene og forkortet ermetoppen for å fjerne innsnittene. Da ble ermene slik jeg ønsket.

Julekjole



Årets julekjole, sydd av en restelapp fra Stoff og stil. Stoffet er relativt stødig med gullveving i mønsteret. Mønster på kjole er Vogue 8766. Ermene er dog selvtegnet, var egentlig ment mer som liten skulderkappe, men ble litt større :-).

Genser - topp 2



Denne ble sydd etter samme egentegnede mønster som ovenfor. Denne gangen med rullekrage og rund hals. Stoffet ble kjøpt i Budapest og er tynn jersey. Lett og luftig, men egentlig litt i tynneste laget for en slik genser.

Genser - topp


 


Eget mønster med raglanermer og ny utforming av hals. Forstykket, dvs. utringning, er sydd med belegg sydd sammen med skuldersømmene og halskant samt for hånd under V-en. Til neste gang - sy halskant i front samtidig som belegg for å forenkle rett kant i utringning.

Stoff fra Stoff og stil, litt for kraftig, men genseren ble god og varm.

Julegaver 2014

Til voksne nevøer og nieser lager jeg julegaver. I år ble det bakekleder med trykk av oppskrift på havrecookies.




 

Penal

Ei lita frøken, som er glad i å tegne, trenger penal til fargeblyantene sine.

 

Sovepose - vognpose

Ved oppstart i barnehage ble det behov for en større sovepose til bruk i vogna. Av en helårsdyne (fiberfyll), poplinsstoff (utvendig) og flanell (for), samt glidelås og anorakksnor med to stoppere .... og to dagers arbeid ble resultatet;

 

tirsdag 18. november 2014

Skjørt til datter




Da datteren ønsket seg hjemmesydd skjørt i bursdagsgave, og hadde noen klare innspill til hvordan dette skulle se ut, var det bare å sette i gang. Datteren bor 70 mil unna, men oppga mål pr telefon. Stoffet var en rest som har ligget lenge. Mønsteret er eget design med seks panel og glidelås i siden. Skjørtet er helforet.

mandag 17. november 2014

Skjørt - 2. utgave

Ny utgave av samme skjørt. Denne gangen i kraftigere bomullsstoff, tilnærmet denim. Denne gangen ble det ingen god match av stoff og mønster i første omgang. Jeg sydde først skjørtet identisk med første utgave og prøvde det i et par dager. Deretter klippet jeg det av i midjen foran, samt øverst i sidesømmene og satte inn et glidelås i den ene siden. Nå passer skjørtet fint og er behagelig på.