Viser innlegg med etiketten søm. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten søm. Vis alle innlegg
lørdag 20. juni 2015
fredag 19. juni 2015
Skjørt 2
Likte fargen og mønsteret, kjøpt 0,7 m fra Stoff og stil. Det var omtrent ikke rester igjen. Stoffet er lin påtrykket mønster. Stoffet viste seg å være tynt, noe gjennomsiktig og litt løst. Jeg valgte derfor å fore skjørtet med blå forsilke. Det fungerer bra. Mønsteret er eget, med bærestykke og to folder foran og to bak. Disse ble ikke helt som tenkt, stoffet var ikke bredt nok til at det ble dybde i foldene, men greit nok :-).
torsdag 18. juni 2015
tirsdag 16. juni 2015
Bukse del 2 og 3
Stoff er stretch twill fra Stoff og stil. Bildet er tatt etter et par dagers bruk av buksen. Buksen fungerer godt, men jeg ser av bildene at jeg fortsatt må gjøre noen tilpasninger på bakstykkene for å bli kvitt rynkene under rumpen. Har dessuten en bukse i samme stoff, men med annen farge (grå). Alle tre buksene er i bruk.
mandag 15. juni 2015
søndag 24. mai 2015
Strikkeveske
En svigerinne ønsket seg strikkeveske i bursdagsgave. Denne skal brukes både til oppbevaring av strikketøyet hjemme, men også når strikketøyet tas med på helgeturer.
Vesken er sydd av restestoffer. Har innvendige lommer for mønsterark (A4), småting og lange strikkepinner. Utvendige lommer for mobil (i siden) og småting (i front). Skulderremmer og "lokk" i form av et tøystykke med snor som kan strammes igjen og dermed skjule innholdet, eller sørge for at det ikke ramler ut. Vesken er dessuten sydd med viledon i bunn og sider.
Vesken er tatt i bruk og godkjent.
Vesken er sydd av restestoffer. Har innvendige lommer for mønsterark (A4), småting og lange strikkepinner. Utvendige lommer for mobil (i siden) og småting (i front). Skulderremmer og "lokk" i form av et tøystykke med snor som kan strammes igjen og dermed skjule innholdet, eller sørge for at det ikke ramler ut. Vesken er dessuten sydd med viledon i bunn og sider.
Vesken er tatt i bruk og godkjent.
torsdag 21. mai 2015
onsdag 20. mai 2015
tirsdag 19. mai 2015
onsdag 31. desember 2014
Dukkeklær i julegave
Rett før jul ble dukken morsom å leke med. I og med at den nå må være med overalt er det greit at den også er kledt for det :-).
Kjørepose av restestoff, kjole av rester etter dukkemorens kjole og lue strikket i alpakke. Søm-mønster hentet fra Anne Grethe Gaaseruds bøker, mens strikkemønsteret er hentet fra Målfrid Gausels bok.
Kjørepose av restestoff, kjole av rester etter dukkemorens kjole og lue strikket i alpakke. Søm-mønster hentet fra Anne Grethe Gaaseruds bøker, mens strikkemønsteret er hentet fra Målfrid Gausels bok.
Etiketter:
dukkekjole,
dukkekjørepose,
dukkelue,
strikket,
søm
Kjole
Kjolen er sydd av samme mønster som ovenfor, Vogue 8766. Men denne gangen med egen design på halsåpning samt skjørt med mer vidde. Det vil si ikke fullt så mye vidde som mønsteret var beregnet på.
Stoffet er bomullsjersey fra Stoff og stil. Ermene er i henhold til mønsteret og disse ble jeg ikke helt fornøyd med. Passformen er OK, men de sys med tre innsnitt øverst på hvert erme. Det ga litt puff-effekt som jeg etter beste evne har forsøkt å stryke ned.
Redigert - i ettertid har jeg tatt av ermene og forkortet ermetoppen for å fjerne innsnittene. Da ble ermene slik jeg ønsket.
Genser - topp
Eget mønster med raglanermer og ny utforming av hals. Forstykket, dvs. utringning, er sydd med belegg sydd sammen med skuldersømmene og halskant samt for hånd under V-en. Til neste gang - sy halskant i front samtidig som belegg for å forenkle rett kant i utringning.
Stoff fra Stoff og stil, litt for kraftig, men genseren ble god og varm.
tirsdag 18. november 2014
Skjørt til datter
Da datteren ønsket seg hjemmesydd skjørt i bursdagsgave, og hadde noen klare innspill til hvordan dette skulle se ut, var det bare å sette i gang. Datteren bor 70 mil unna, men oppga mål pr telefon. Stoffet var en rest som har ligget lenge. Mønsteret er eget design med seks panel og glidelås i siden. Skjørtet er helforet.
mandag 17. november 2014
Skjørt - 2. utgave
Ny utgave av samme skjørt. Denne gangen i kraftigere bomullsstoff, tilnærmet denim. Denne gangen ble det ingen god match av stoff og mønster i første omgang. Jeg sydde først skjørtet identisk med første utgave og prøvde det i et par dager. Deretter klippet jeg det av i midjen foran, samt øverst i sidesømmene og satte inn et glidelås i den ene siden. Nå passer skjørtet fint og er behagelig på.
Abonner på:
Innlegg (Atom)


















