Viser innlegg med etiketten strikket. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten strikket. Vis alle innlegg

onsdag 17. juni 2015

Jakke


Ny strikket jakke. Mønsteret er eget, strikket ovenfra og ned. Garnet er Merino Extra Fine.

fredag 22. mai 2015

50 års gave

Min søster fikk tilbud om kjole eller jakke. Hun valgte jakke. Mønsteret er løselig basert på Miette Cardigan av Andi Satterlund, samme som her. Hun ønsket lengre jakke og lange ermer.


onsdag 31. desember 2014

Dukkeklær i julegave

Rett før jul ble dukken morsom å leke med. I og med at den nå må være med overalt er det greit at den også er kledt for det :-).

Kjørepose av restestoff, kjole av rester etter dukkemorens kjole og lue strikket i alpakke. Søm-mønster hentet fra Anne Grethe Gaaseruds bøker, mens strikkemønsteret er hentet fra Målfrid Gausels bok.
 

onsdag 19. november 2014

Jakke - strikket

Jeg ser at bildekvaliteten er så som så, det får våge seg. Jakken er basert på "Miette Cardigan" av Andy Satterlund. Basert på fordi denne er strikket i et mye tynnere garn og med tynne pinner (Alpaca og pinne 3).

Jeg valgte dessuten å strikke noen rader med rillestrikk i stedet for ribb som kant. Deretter avsluttet jeg rillestrikken med å hekle av i en litt annen farge. Og jeg strikket "innsnitt" både foran og bak, samt økte ut igjen nedenfor midjen bak.

Erfaringen etter en tids bruk er at garnet føles lett og varmt. Men jakken oppleves som kortere foran enn bak - til neste versjon skal jeg legge til forkortede rader over brystpartiet for å løse dette problemet.

søndag 18. mai 2014

Strikket lue

 
Dette begynte som lue til meg selv :-). Garn og pinnestørrelse som avvek fra oppskriften (hos Garnstudio) gjorde at luen endte hos barnebarnet. For å gjøre luen varmere strikket jeg en indre lue i kontrastfarge. Garnet er rester av Drops Merino Ekstra Fine fra denne jakken.

lørdag 6. august 2011

Strikket jakke



Så ble den omsider ferdig. Påbegynt i høst, men lagt til side i perioder. Garnet er Drops Merino ull, mønsteret komponert ut fra Kari Hestnes bok "Strikk". Jeg har strikket i dette garnet tidligere og liker den myke "fløyels-"aktige følelsen garnet gir. Garnet er tungt og plagget "siger" litt ut etterhvert, derfor har jeg strikket denne i en størrelse mindre enn jeg egentlig trenger.
Posted by Picasa

søndag 12. desember 2010

Lue 2

Sønnen ønsket seg lue av mellomtykk kvalitet. Garnet er Alpakka. Bunnfarven er strikket 3-trådet, mens motivet er 2-trådet. En vrangbord ble strikket som belegg for at luen ikke skal bli for åpen.

Motivet er omarbeidet fra Bodø-kofta.

Mottakeren ble godt fornøyd og lua er i daglig bruk.
Posted by Picasa

lørdag 23. oktober 2010

Lue


Så kan jeg gå vinteren trygt i møte. Målet var en varm lue, som vinden ikke blåser rett gjennom. Så gjenstår det å teste etter hvert. Oppskriften er hentet på Garnstudios sider. Jeg har tilpasset størrelsen noe, og dessuten strikket den dobbelt for å sikre tykkelsen. Garnet er Alpaca, mykt og forhåpentligvis varmt.

Strikket tunika

Så ble den omsider ferdig. Mønster ble funnet i Allers 21/2010. Jeg har gjort noen tilpasninger. Den øverste "diamanten" er skalert ned for visuelt å markere høy midje. Jeg strikket på rundpinne helt til ermeåpning, gjorde skulderbredden smalere på ermesiden. Valgte til slutt å strikke en kant med perlestrikk langs hele utringningen, både for å gi den mer fasong samt fylle inn en for stor utringning.

Til neste prosjekt  - jeg skal ikke prøve meg på flere omslagsmodeller. Jeg blir ikke helt fornøyd med varianten, de ser alltid bedre ut på andre :-). Dernest - jeg skal heller ikke strikke flere ermer av denne typen. Her avsluttes ermet uten at det felles inne mot ermetopp. Hjørnene på ermets topp blir dermed litt for mye av det gode, ser du nøye etter ser du at det blir litt posete over brystene.

Ser vi bort i fra det så ble genseren omtrent som jeg hadde håpet.

torsdag 7. januar 2010

Muskat - jakke i bomullsgarn


I høst fullførte jeg denne jakken. Mønsteret er en sammenkobling av to ulike mønstre hentet på garnstudio.no. Dvs. mønsterborden er hentet fra et mønster og grunnoppskriften fra en annen. Jakken var lettstrikket og ble mye brukt før kuldegradene innhentet oss.
Posted by Picasa

søndag 23. august 2009

Strikket topp

Toppen ble strikket rett før ferien. Oppskriften, eller snarere oppskriftene, ble hentet på garnstudio.no og i et hefte fra Sandnes. Jeg valgte mønsteret foran fra en oppskrift, grunnmønsteret på bolen fra en annen oppskrift og endelig - ermefelling og felling for utringning fra en tredje oppskrift. 

Alt i alt et vellykket resultat, spør du meg ;-). toppen har vært mye i bruk.

lørdag 14. juni 2008

Et forsiktig skritt ut i det store intet...


Hei, etter å ha fulgt en del blogger gjennom noe tid ble jeg inspirert til å starte egen blogg. Hva jeg skal fylle bloggen med har jeg ikke helt klart for meg. Kanskje lar jeg veien bli til mens jeg går....

Idag har jeg fått unna litt håndarbeide. Tre putetrekk er klare, enkle i utformingen men ok til stua mi. Jeg har også startet på et nytt håndarbeide. Jeg skal strikke en sommertopp. Og før motet sviktet meg forsøkte jeg å "reparere" en topp som jeg strikket for to år siden.

Den gang valgte jeg å ikke rekke opp det som ikke ble bra, selv om jeg ikke var helt fornøyd. Det er noe med at når du endelig er ferdig med et håndarbeide så virker det som om det skjer noe med synet. En liten synsforstyrrelse gjør at jeg tenker "pyttsann - det der kommer jeg fort til å overse" når du ser at den ikke ble helt som den skulle.  Denne synsforstyrrelsen går ganske fort over og da kommer den såkalte sure svien. Toppen ble for lite utringet og for bred over skuldrene. I dag tok jeg mot til meg og sydde en maskinsøm der jeg vil at den skal ha kantene og klippet av de gamle kanten. Nå spekulerer jeg på hvordan jeg skal dekke maskinsømmen for å lage nye kanter. Jeg prøvde først å hekle fastmasker rundt, men de dekker ikke helt - så nå får jeg prøve noe annet.