Viser innlegg med etiketten genser. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten genser. Vis alle innlegg

torsdag 21. mai 2015

Genser (3)

Stoff jersey fra Stoff og stil. Eget mønster, denne gangen med polo/rullekrage.

onsdag 20. mai 2015

Genser (2)

Stoff fra Stoff og stil. Eget mønster som tidligere. Stoffet såvidt nok elastisk til å brukes til genser. Endret krage til liten sjalskrage.


tirsdag 19. mai 2015

Genser (1)

Kjøpte stoff i høst med tanke på gensere. Eget mønster som tidligere. Stoffet kjøpt hos Stoff og Stil, er syntetisk og såvidt elastisk nok til å brukes som genser.

onsdag 31. desember 2014

Genser - topp 2



Denne ble sydd etter samme egentegnede mønster som ovenfor. Denne gangen med rullekrage og rund hals. Stoffet ble kjøpt i Budapest og er tynn jersey. Lett og luftig, men egentlig litt i tynneste laget for en slik genser.

Genser - topp


 


Eget mønster med raglanermer og ny utforming av hals. Forstykket, dvs. utringning, er sydd med belegg sydd sammen med skuldersømmene og halskant samt for hånd under V-en. Til neste gang - sy halskant i front samtidig som belegg for å forenkle rett kant i utringning.

Stoff fra Stoff og stil, litt for kraftig, men genseren ble god og varm.

søndag 17. august 2014

Genser



Ny genser basert på Meg McElwees mønster. Forsøkte nok en gang å bli kvitt de små rynkene i overgangen mellom erme og bryst. Lyktes ikke denne gangen heller, ser også at de aller fleste (både kjøp og hjemmesydde skjorter) plages med det samme. Stoffet er kjøpt på Stoff og Stil, syntetisk og elastisk, samtidig såpass tykt at dette blir en genser for de kalde sesongene.

søndag 23. mars 2014

Genser - topp 2



Topp nummer to i samme mønster og med samme halskant. Det var ikke nok stoff til halskanten. Valgte der et stoff med kontrastfarger, for å motvirke den "runde" følelsen sydde jeg en trekant i kontraststoffet foran. Samme jersey stoff som forrige topp.

lørdag 22. mars 2014

Genser - topp med rullekrage



Nok en topp med utgangspunkt i Meg Mc Elwees mønster. Denne gangen med rund halskant og selvtegnet rullekrage. Til neste gang må rullekragen endres noe. Denne gangen tok jeg utgangspunkt i et rektangel, skråklipte slik at den ene kortsiden var full høyde (midt foran) mens den andre kortsiden ble smalere (midt bak). Tanken var å unngå mye stoff bak i nakken. Målet ble forsåvidt nådd, men bieffekten var at kragen foran ble noe snauere, "rullen" dekker ikke helt halskanten. Dette tror jeg kan løses ved omtrent samme klippeplan, men med ett unntak - legge til noe lengde i overkant midt bak.

Stoffet er fra Stoff og Stil, jersey med godt hold.

lørdag 23. oktober 2010

Strikket tunika

Så ble den omsider ferdig. Mønster ble funnet i Allers 21/2010. Jeg har gjort noen tilpasninger. Den øverste "diamanten" er skalert ned for visuelt å markere høy midje. Jeg strikket på rundpinne helt til ermeåpning, gjorde skulderbredden smalere på ermesiden. Valgte til slutt å strikke en kant med perlestrikk langs hele utringningen, både for å gi den mer fasong samt fylle inn en for stor utringning.

Til neste prosjekt  - jeg skal ikke prøve meg på flere omslagsmodeller. Jeg blir ikke helt fornøyd med varianten, de ser alltid bedre ut på andre :-). Dernest - jeg skal heller ikke strikke flere ermer av denne typen. Her avsluttes ermet uten at det felles inne mot ermetopp. Hjørnene på ermets topp blir dermed litt for mye av det gode, ser du nøye etter ser du at det blir litt posete over brystene.

Ser vi bort i fra det så ble genseren omtrent som jeg hadde håpet.

tirsdag 30. mars 2010

Genser


Langermet t-skjorte er vel benevnelsen som kommer nærmest. Stoffet fant jeg i restekurven hos Stoff og Stil. Mønsteret har jeg i samlingen. Jeg utvidet utringningen noe. Mønsteret blir nok gjenbrukt. Jeg har noe t-skjorte stoff liggende og da skal jeg prøve meg på en annen utforming rundt halsen.
Posted by Picasa