Viser innlegg med etiketten topp. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten topp. Vis alle innlegg

søndag 23. mars 2014

Genser - topp 2



Topp nummer to i samme mønster og med samme halskant. Det var ikke nok stoff til halskanten. Valgte der et stoff med kontrastfarger, for å motvirke den "runde" følelsen sydde jeg en trekant i kontraststoffet foran. Samme jersey stoff som forrige topp.

lørdag 22. mars 2014

Genser - topp med rullekrage



Nok en topp med utgangspunkt i Meg Mc Elwees mønster. Denne gangen med rund halskant og selvtegnet rullekrage. Til neste gang må rullekragen endres noe. Denne gangen tok jeg utgangspunkt i et rektangel, skråklipte slik at den ene kortsiden var full høyde (midt foran) mens den andre kortsiden ble smalere (midt bak). Tanken var å unngå mye stoff bak i nakken. Målet ble forsåvidt nådd, men bieffekten var at kragen foran ble noe snauere, "rullen" dekker ikke helt halskanten. Dette tror jeg kan løses ved omtrent samme klippeplan, men med ett unntak - legge til noe lengde i overkant midt bak.

Stoffet er fra Stoff og Stil, jersey med godt hold.

tirsdag 7. mai 2013

Topp med 3/4 arm

Samme mønster som t-skjorten (Meg McElwee). Denne gangen sydd i et elastisk syntetisk stoff fra samme restekurv hos Stoff og Stil. 
 
Posted by Picasa

Også denne ble sydd på overlock. Opplegg erme og fald nede sydd med tvillingnål på vanlig symaskin. Halsen er eget design.

mandag 6. mai 2013

T-skjorte med 3/4 arm

Et stykke jerseystoff fra Stoff og stils restekurv, mønster av Meg McElwee (instruktør for Craftsy-web kurset Sewing With Knits ) samt nyinnkjøpt overlock maskin.


Og dermed fikk jeg en ny topp :-)
Posted by Picasa

onsdag 8. februar 2012

Test egen vri på topp



Jeg hadde lyst på en topp/bluse uten knapper foran, og kanskje uten vanlig skjortekrage. Dermed ble denne toppen til. Jeg har tilpasset et mønster med prinsessesømmer, sydd på volangkrave, laget tre blindfolder på hver arm og sydd på et kantbånd.

Stoffet ble kjøpt for noen år siden hos Rainbow Fashion. Mønsteret er tilpasset ut fra Simplicity 3789.

Til søm av kantbånd fikk jeg testet den nye trykkfoten "walking foot" til maskinen. Den fungerte utmerket.

Til neste gang - tilpass et mønster med prinsessesømmer. Denne gangen ble det mye søm, opprekk, ny søm osv. Det påvirker ermesømmen og gjør at også den blir søm, opprekk, ny søm osv. Dessuten må skuldersømmen klippes smalere.

søndag 28. februar 2010

Topp i jersey

Mitt første forsøk på å sy et plagg i jersey. Det gikk relativt greit. Men det ser ut som om jeg har valgt en for stor størrelse. Når jeg beveger meg blir denne veldig utringet. Det må noen korreksjoner til med andre ord :-)
Posted by Picasa

søndag 23. august 2009

Strikket topp

Toppen ble strikket rett før ferien. Oppskriften, eller snarere oppskriftene, ble hentet på garnstudio.no og i et hefte fra Sandnes. Jeg valgte mønsteret foran fra en oppskrift, grunnmønsteret på bolen fra en annen oppskrift og endelig - ermefelling og felling for utringning fra en tredje oppskrift. 

Alt i alt et vellykket resultat, spør du meg ;-). toppen har vært mye i bruk.