Viser innlegg med etiketten jersey. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten jersey. Vis alle innlegg

mandag 19. mai 2014

Nytt kjolemønster

Denne gangen testet jeg So Sew Easy sitt gratismønster på kjolen "Wear Everywhere Dress". Før jeg klippet stoffet valgte jeg å tilpasse mønsteret noe. Jeg opplever ofte at nye plagg blir for lange i øvre del av ryggen og for korte fra midjen og opp i front. Jeg har lett etter metoder for å justere dette uten å ødelegge sidesømmene og fant endelig en variant på Craftsy-kurset "Adjust the bust" med Kathleen Cheetham. Og denne fungerte!!

Stoffet ble kjøp i Rotterdam i fjor, jersey med fint fall. Mønsteret legger opp til noe mer lengde på ermene, pga stoffmangel måtte jeg tilpasse dette. Kjolen er sydd sammen med overlock. Fallen nede og langs ermene er lagt opp med tvillingnålen på ordinær maskin. I halsringningen er det sydd på et bånd av samme stoff men 10% kortere. I etterkant ser jeg at det burde vært 15% kortere - det ville gitt en penere kant som ikke geiper. Alt i alt en flott kjole, behagelig å ha på. Dette mønsteret vil jeg nok bruke flere ganger.

søndag 23. mars 2014

Genser - topp 2



Topp nummer to i samme mønster og med samme halskant. Det var ikke nok stoff til halskanten. Valgte der et stoff med kontrastfarger, for å motvirke den "runde" følelsen sydde jeg en trekant i kontraststoffet foran. Samme jersey stoff som forrige topp.

lørdag 22. mars 2014

Genser - topp med rullekrage



Nok en topp med utgangspunkt i Meg Mc Elwees mønster. Denne gangen med rund halskant og selvtegnet rullekrage. Til neste gang må rullekragen endres noe. Denne gangen tok jeg utgangspunkt i et rektangel, skråklipte slik at den ene kortsiden var full høyde (midt foran) mens den andre kortsiden ble smalere (midt bak). Tanken var å unngå mye stoff bak i nakken. Målet ble forsåvidt nådd, men bieffekten var at kragen foran ble noe snauere, "rullen" dekker ikke helt halskanten. Dette tror jeg kan løses ved omtrent samme klippeplan, men med ett unntak - legge til noe lengde i overkant midt bak.

Stoffet er fra Stoff og Stil, jersey med godt hold.

fredag 3. januar 2014

Tskjorte med lange ermer (3)

Siste skjorte i mitt første forsøk på serieproduksjon, noe som forøvrig viste seg å være en effektiv måte å produsere basisplagg på.

Stoffet er marineblått, syntetisk med "bobler" spredt usymmetrisk ut over - hentet i restekurven hos Stoff og stil.

Denne toppen er mest brukt av disse tre, stoffet er stødigere og blir ikke så statisk. Behagelig :-)


onsdag 1. januar 2014

Tskjorte med lange ermer (1)





Samme mønster som tidligere (Meg McElwees). Denne gangen med lange ermer. Stoffet er fra restekurven hos Stoff og Stil. Passformen er god, og jeg er fornøyd med utformingen av halsen. Når det gjelder stoffet derimot så er jeg ikke fornøyd. Det er statisk så det holder, det knitrer når jeg tar i plagget og fargen ble noe skarpere enn jeg forestilte meg.

torsdag 11. juli 2013

Klinkekult - første utgave

Denne kjolen ble opprinnelig sydd til meg selv. Da den var ferdig viste det seg at den var litt for stor. Moren min kom på besøk, fikk prøve den.... Og den ble utrolig fin til henne. Så da får hun den i bursdagsgave :-)

Stoffet er jersey fra Stoff og Stil, mønsteret er Klinkekult fra boken  Made by Me
Posted by Picasa

mandag 6. mai 2013

T-skjorte med 3/4 arm

Et stykke jerseystoff fra Stoff og stils restekurv, mønster av Meg McElwee (instruktør for Craftsy-web kurset Sewing With Knits ) samt nyinnkjøpt overlock maskin.


Og dermed fikk jeg en ny topp :-)
Posted by Picasa

søndag 28. februar 2010

Topp i jersey

Mitt første forsøk på å sy et plagg i jersey. Det gikk relativt greit. Men det ser ut som om jeg har valgt en for stor størrelse. Når jeg beveger meg blir denne veldig utringet. Det må noen korreksjoner til med andre ord :-)
Posted by Picasa