mandag 18. januar 2010



Og sånn så det ut fra kontorvinduet mitt litt før kl 0900 i dag. Himmelen males med de nydeligste farger nå for tiden :-)

torsdag 14. januar 2010

Prototype - skulderveske

Inspirert av flere dyktige syere...

Da har jeg sydd ferdig min første skulderveske. Testet ut til jobb i dag, fungerte godt.

Tekniske data - babyfløyel som ytterstoff, viledon som støtte til babyfløyelen, kraftig bomullsstoff til innerstoff, skulderrem og som motiv foran. Magnetknapp som lås. En mobil-lomme og to større lommer innvendig.

Hva kan forbedres - viledon er veldig stivt og kraftig materiale. Gjorde det vanskelig å avslutte med kantstikning rundt åpningen. Til neste gang klipper jeg den ca 1 cm kortere enn ytterstoffet.



Posted by Picasa

torsdag 7. januar 2010

Høstjakke



Denne jakken ble sydd i høst. Jeg tok utgangspunkt i et mønster (Burda Young Fashion 7735) på en dobbeltspent jakke. Dette tilpasset jeg noe slik at det fungerer for min figur. Jeg forlenget den, byttet glidelåset til hekter og fjernet det påsydde beltet nederst. Jeg valgte å ikke sette i for.

Jeg ble fornøyd med figurtilpassingen. Det eneste jeg er usikker på er om jeg skulle flyttet hektene noe slik at jakken ble mer figurtilpasset i front.
Posted by Picasa

Muskat - jakke i bomullsgarn


I høst fullførte jeg denne jakken. Mønsteret er en sammenkobling av to ulike mønstre hentet på garnstudio.no. Dvs. mønsterborden er hentet fra et mønster og grunnoppskriften fra en annen. Jakken var lettstrikket og ble mye brukt før kuldegradene innhentet oss.
Posted by Picasa

fredag 11. september 2009

Saft på flaske


Årets rips er nå høstet og omgjort til saft. Dette er resultatet av nesten 2 kg regnvåte og fullmodne rips :-)

søndag 23. august 2009

Strikket topp

Toppen ble strikket rett før ferien. Oppskriften, eller snarere oppskriftene, ble hentet på garnstudio.no og i et hefte fra Sandnes. Jeg valgte mønsteret foran fra en oppskrift, grunnmønsteret på bolen fra en annen oppskrift og endelig - ermefelling og felling for utringning fra en tredje oppskrift. 

Alt i alt et vellykket resultat, spør du meg ;-). toppen har vært mye i bruk.

mandag 17. august 2009

Ny shorts til sommeren


 
Så har jeg sydd den første buksen/shorts til meg selv.
Jeg har ikke helt bestemt meg for hva jeg skal kalle denne modellen. Er det en shorts? En city-shorts? En bukse? 
Det gikk ganske greit, for sikkerhets skyld tok jeg mål av meg selv og sjekket opp mot mønsteret. Det medførte at jeg gjorde mønsteret større rundt lårene og om midjen. Det jeg derimot glemte å måle var høyden fra skrittet og opp mot midjen. Det ga meg en bukse som var veldig lav bak. Problemet ble løst ved at jeg la inn en "kile" med stoff mellom linning og buksebak.  Buksen/shortsen har vært mye brukt i sommer og fungerer godt. 
Om jeg skulle endre noe til neste gang måtte det være å sy buksen litt mindre. Denne buksen sitter godt når den er nyvasket, deretter blir den litt romslig.