tirsdag 18. november 2014

Skjørt til datter




Da datteren ønsket seg hjemmesydd skjørt i bursdagsgave, og hadde noen klare innspill til hvordan dette skulle se ut, var det bare å sette i gang. Datteren bor 70 mil unna, men oppga mål pr telefon. Stoffet var en rest som har ligget lenge. Mønsteret er eget design med seks panel og glidelås i siden. Skjørtet er helforet.

mandag 17. november 2014

Skjørt - 2. utgave

Ny utgave av samme skjørt. Denne gangen i kraftigere bomullsstoff, tilnærmet denim. Denne gangen ble det ingen god match av stoff og mønster i første omgang. Jeg sydde først skjørtet identisk med første utgave og prøvde det i et par dager. Deretter klippet jeg det av i midjen foran, samt øverst i sidesømmene og satte inn et glidelås i den ene siden. Nå passer skjørtet fint og er behagelig på.

søndag 16. november 2014

Skjørt - 1. utgave

Testet mønsteret "30 minute skirt" fra So Sew Easy. Pdf-mønsteret ble tilpasset mine mål. Stoffet er en rest kjøpt i restekurven hos Stoff og Stil. Elastisk, litt tynt. Satte strikk i livet. Skjørtet ble sydd sammen på overlock, deretter brukte jeg tvillingnålen på symaskinen for opplegget.

Tilpasningen gjorde at det nok tok lengre tid enn 30 minutter, men klipp og søm gikk veldig raskt.

onsdag 20. august 2014

Kjole



I anledning begravelse trengte jeg en mørk kjole eller skjørt. Fant frem et elastisk stoff fra restekurven hos Stoff og stil som jeg tidligere ikke har sett bruksområde for. Mønsteret er samme som denne. Klippet og sydd på noen få timer en søndags formiddag. Endret halsringningen til noe høyere og nærmere en v-hals.

tirsdag 19. august 2014

T-skjorte - nytt mønster 2

Samme mønster som i forrige innlegg, men denne gangen korrigerte jeg ermebredden før klipping. Og voila - en del ett godt t-skjorte mønster. Samme stoffleverandør som sist, Stoff og stil.

mandag 18. august 2014

T-skjorte - nytt mønster 1

 
 
Tegnet av mønster på en kjøpe-skjorte. Kjøpeskjorten hadde rynkesøm øverst på ermene. Det tok jeg ikke tilstrekkelig hensyn til ved klipping av denne skjorten. Den ble dermed noe videre i utringningen enn jeg hadde planlagt, men pytt pytt. Den er godt brukendes uansett. Stoff og stil leverte stoff.

søndag 17. august 2014

Genser



Ny genser basert på Meg McElwees mønster. Forsøkte nok en gang å bli kvitt de små rynkene i overgangen mellom erme og bryst. Lyktes ikke denne gangen heller, ser også at de aller fleste (både kjøp og hjemmesydde skjorter) plages med det samme. Stoffet er kjøpt på Stoff og Stil, syntetisk og elastisk, samtidig såpass tykt at dette blir en genser for de kalde sesongene.