onsdag 29. september 2010

Bluse - med justeringer 2


Det ble en bluse til av samme mønster som  denne . Jeg laget ny utforming på kragen og ble mer fornøyd med denne varianten. Til neste gang kan øverste halvpart av kragen gjøres ennå litt smalere. Dessuten endret jeg ermene ved at jeg sydde kant uten strikk i. Utover det så tror jeg nå at jeg har funnet et blusemønster som kan fungere godt.

Stoffet er kjøpt på Stoff og stil og er bomull av den litt kraftigere stødige sorten
Posted by Picasa

mandag 6. september 2010

Kjole til Studenten

Da Studenten fikk se kjolene jeg har sydd til meg selv så kom det kjapt et ønske om en kjole til henne også. Jenta er glad kjoler og bruker dem hele året igjennom. Vi fant en lignende kjole i en butikk, hun prøvde for å sjekke at fasongen ble rett og vi tok bilde med mobiltelefonen. Dernest fant vi stoff på Stoff og Stil. Men det var ikke like enkelt å finne noe mønster som lignet modellen hun ønsket seg. Det endte opp med at jeg måtte lage et mønster og deretter sy og tilpasse - sy og tilpasse osv.osv. Det er glidelås i siden og kjolen er ikke foret. Sluttresultatet ble bra og Studenten er såre fornøyd - hva mer kan man ønske :-)



Posted by Picasa

Bluse med justeringer...

Mønsteret er Simplicity og jeg valgte en modell for store størrelser, men jeg er nok ikke så stor som jeg trodde :-). Jeg måtte skalere ned størrelsen. Av justeringer har jeg endret halsen slik at det blir en v-form i stedet for knappestolpe helt opp. Likeså valgte jeg korte ermer og sydde legg på skulderen og strikk i opplegget.

Ved neste korsvei kommer jeg til å bruke en annen krage, denne ble litt voldsom og uformelig.


Posted by Picasa

torsdag 22. juli 2010

Sommertopper

Dette ble en test i dobbel forstand. Først fordi jeg, enkelt og greit, tegnet mønster etter en kjøpt sommertopp som jeg bruker my. Deretter fordi jeg har liten erfaring i å sy i slike elastiske topper.

Symaskinen min er en Janome Jubilee 85, den har noen elastiske sømmer og jeg har så langt brukt den elastiske rettsømmen samt trestings-sikksakk. Studerer du bildet nøye ser du at dette ikke er godt nok. Det mørkeste stoffet er veldig elastisk, der la jeg et annet stoff under før jeg sydde, kun for å stabilisere. Men det ble ikke godt nok, jeg får forsøke å "jukse" dette til for kanten ble litt for løs. Den røde toppen ble noe bedre i og med at det stoffet er litt mindre elastisk.

Oppsummert - dette er noe som må jobbes mere med. Det må gå an å kunne sy slike plagg med den maskinen jeg allerede har :-)
Posted by Picasa

Jakke - bursdagsgave




Så ble omsider jakken ferdig. Den er sydd av stoff kjøpt på Stoff og stil. Stoffet er "stødig" og litt elastisk. Jakken er sydd etter samme mønster som denne . Det vil si, jeg har endret utformingen på halsen og laget en ny form på kragen.

Jakken er sydd til min mor og overrakt som bursdagsgave.
Posted by Picasa

lørdag 22. mai 2010

Blusejakke



Denne ble ferdig før Roma-turen og brukt der.Jakken er sydd av stoff kjøpt på Royal Fashion, Oslo. Tynt - tynt og litt elastisk stoff. Ikke helt enkelt å sy med, men det gikk :-)

Det ble noe planlegging for å få mønsteret til å passe. Jakken er ment til kjolen, men den kan fint brukes utenpå andre topper. Den lukkes med to knapper. Disse har jeg trukket i samme stoff.

Mønsteret har jeg brukt tidligere, se her. Denne gangen tegnet jeg ny front med avrundete hjørner nederst.

Jakken er behagelig lett på og gjør samtidig antrekket noe mere "kledt".

Jeg ser av bildene at kameraet mitt sliter med denne rødfargen, det får våge seg.
Posted by Picasa

Bursdagsgave

.. til en svigerinne. Håper den blir godt mottatt.

For å tone ned det svarte valgte jeg å bruke samme stoff som innvendig til en form for bord øverst. Vi er inne i den lyse årstiden og håpet er at dette skal gjøre den mer anvendelig :-)

Ellers ingen justeringer fra tidligere veskeprosjekter.
Posted by Picasa