mandag 30. juli 2012

Piratbukse



Stoff kjøpt lokalt, litt løst vevd dongeri/denim (egentlig rester fra et tidligere pute-prosjekt). Jeg meldte meg på Kenneth D.King sin nett-klasse Jeanius på Craftsy. Han viser hvordan vi kan konstruere et mønster basert på en bukse vi liker passformen på. Dernest viser han fremgangsmåten ved selve sømmen av buksa. Jeg er veldig fornøyde med kurset, denne buksa er første modell testet på denne måten. Og jeg har nå fått noen tips til selve syingen også. Morsomt å sy et plagg som ikke krever noe særlig tenkearbeid i forhold til "hvordan skal jeg justere ... for å få dette bedre tilpasset min kropp".  Det blir nok flere bukser basert på dette mønsteret.
Posted by Picasa

Topp

Laget et mønster basert på en kjole uten ermer. Justerte lengden fra skulder til bryst, lagde innsnitt under bryst, utvidet til brede skuldre. Stoffet er rester fra denne kjolen
.
Posted by Picasa

Ny strikket jakke



Akkurat i tide til å bli med på sommerferien :-). Strikket i garnet Muskat, oppskrift hentet på Garnstudio sine sider. Har ikke gjort noen endringer i forhold til oppskriften.
Posted by Picasa

tirsdag 19. juni 2012

Sommertopp

 
Jeg hadde noen stoffrester etter denne blusen. Mønsteret er hentet fra et gammelt Burda-magasin, dvs selve toppen fra et og skulderselene ble til etter inspirasjon fra et annet tilsvarende gammelt. Det opprinnelige mønsteret måtte tilpasses en større størrelse. Ut over det var dette en grei sak å sy. Posted by Picasa

Dongeri skjørt

 
Jeg har lenge vært på utkikk etter å kjøpe et dongeriskjørt, så langt uten å finne en modell som passer meg. Så da ble det til at jeg sydde et selv. Mønsteret er fra "Søm, stoff og stil - Rett skjørt" og modellen ble sydd uten tilpasninger. Det medfører at jeg nå har funnet et skjørtemønster som passer perfekt :-).

Det vises ikke så godt på bildet, men skjørtet er med skråstilte lommer i sidene og beltehemper i linningen. I tillegg har jeg sydd på en urlomme i den ene siden.Posted by Picasa

lørdag 26. mai 2012

Hverdagskjole



Først kjole sydd i jerseystoff. Stoffet er fra Stoff og Stil, relativt stødig. Mønsteret er Butterick 4789. Kjolen ble behagelig og lun men selve modellen er nok ikke så flatterende på min kropp som jeg kunne ønsket. Dette blir med andre ord en kosekjole, og det er jo godt med noen slike.
Posted by Picasa

Bursdagsgave - sjal



Gaven er til en svigerinne som fyller år. Mønsteret er Haruni av Emily Ross. Garnet er Alpakka fra Sandnes og det gikk med 4,5 nøster.
Posted by Picasa